Bara göra ingenting

De senaste veckorna har varit så fullspäckade att lägenheten förvandlats till en slagfält fyllt av kläder, disk och annan skit. Tvätthögen svämmade över för länge sedan och jag vet inte när jag såg köksbordet senast. Men idag tog jag tag i saken. Nu är dammråttorna uppsugna, lerfläckarna borttorkade, sängen nybäddad, garderoben uppfylld med nytvättade ting, köksbordet återupptäckt och lägenheten doftar ljuvligt av nybakat lingonbröd!

Ska nu slänga mig på soffan, se på tv och njuta av att det inte finns fler måsten en söndag som idag! Att "bara göra ingenting" brukar dock inte vara min starka sida, får väl se hur jag klarar det idag....


Lättbakat lingonbröd
3 dl vetemjöl special                         3½ dl dinkelmjöl fullkorn
½ dl solrosfrön                                  1 tsk salt
1 tsk bakpulver                                 2 tsk bikarbonat
1 msk malda brödkryddor                 1 dl lingonsylt
1 dl mörk brödsirap                           3 dl filmjölk

Smörj en avlång bakform, ca 1½ liter. Blanda ihop ingredienserna och häll degen i formen. Grädda på nedersta falsen i ugnen, ca 50 min i 175gr. Brödet är som godast efter några timmar i kylen.
2009-03-15 @ 19:51:35 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Boktokig

sv: Jag hoppas att sätta tänderna i den boken den här veckan. Ska bara läsa ut 2 böcker som jag påbörjat först! I och med att jag sovit så otroligt dåligt några nätter så har det blivit mindre läst. Men nu har jag fått sova ok igen så nu blir det till att läsa!!!! :)



Vad underbart med nystädat hem och lukten av nybakat bröd (och smaken!!!) Du vill inte komma hit och fixa också? ;)

2009-03-16 @ 08:56:45
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Brödet låter smaskens =)

2009-03-17 @ 15:06:58
Postat av: Thias

De där ser ju gott ut. Måste jag nog prova.

Tack för din kommentar på min blogg. Blev själv bara nöjd med sista bilden, men så e de ibland tyvärr. =)

2009-03-19 @ 01:54:54
URL: http://thias.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

X
Trackback
RSS 2.0