Nybakat bröd

Finns det något bättre än smaken av nybakat bröd?! Doften av det, möjligtvis :) Detta goda och nyttiga bröd fick bli min frukost idag. Perfekt uppladdning inför en lång arbetsdag!



Ingredienser:
2 dl dinkelmjöl fullkorn
4 dl siktat dinkelmjöl (eller kärnvetemjöl med fullkorn)
1 dl fiberhavregryn
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl solrosfrön
1 dl torkade aprikoser (grovt hackade)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yogurt
1 dl lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser och rör därefter i även yogurt och lingonsylt. Smörj en avlång bakform (ca 1,5 liter) och lägg i brödsmeten. Baka brödet i ugnens nedre del i ca 50-60 min, 200 grader. Ta ur brödet ur formen och låt det svalna lite - sen är det bara att äta!
2008-06-23 @ 07:45:31 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Bella

Oj, det var verkligen nyttigt=) Tror aldrig jag har ätit ngt liknande! Men om du rekomenderar de så e de ju lätt ngt jag måste testa en dag! Hoppas att du har haft en bra dag på jobbet=) Kramar

2008-06-23 @ 22:38:29
URL: http://jagomittliv.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag provade baka ditt bröd! Börjar inte jobba förrän på måndag så är lätt uttråkad här hemma!!

Det blev supergott! Hade dock inte alla ingredienser hemma så jag bytte ut lite och det blev utmärkt! Använde rågmjöl och grahamsmjöl istället för dinkelvarianterna och eftersom jag inte e så förtjust i lingon tog jag en deciliter sirap istället - luktar gott, smakar gott!!!

Hoppas du får en underbar dag!

kram

2008-06-24 @ 13:14:10

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

X
Trackback
RSS 2.0